Gheișele (芸者 geisha, însemnând "artist" sau "persoană a artelor") sunt în același timp artiste și entertaineri în tradiția japoneză. În regiunea Kansai termenii Geiko (芸妓), pentru gheișă și Maiko (舞妓), pentru gheișă ucenică, au fost folosiți încă de la Restaurarea Meiji. Gheișele erau foarte cunoscute în secolul al XVIII-lea și în secolul al XIX-lea; ele mai există și astăzi, cu toate că numărul lor este în permanentă scădere.
Termeni
Geisha (în grafie românească gheișă) este cel mai familiar termen al vorbitorilor limbilor europene și de asemenea cel mai folosit de japonezi. Ca toate substantivele japoneze, nu există distincție între varianta de singular și de plural a termenului.
Există și așa-numitele onsen geisha (gheișă de băi, onsen însemnând băi termale) care sunt de fapt prostituate, neavând nici pregătirea artistică și nici nivelul de rafinament al unei gheișe adevărate. În plus, în timpul ocupației americane a Japoniei după ce de-al Doilea Război Mondial, unele femei tinere, doritoare de a aduna bani, pretindeau că sunt gheișe și ofereau favoruri sexuale ostașilor americani. Aceste două elemente au făcut să se răspândească opinia total greșită că gheișele ar fi prostituate.
Istorie si evolutie
Gheișele au apărut în istorie ca entertaineri de profesie; la început mulți din acești entertaineri nu erau femei, ci bărbați. În timp ce diferite tipuri de curtezani puneau accent pe plăcerile sexuale, gheișele se specializau pe artele tradiționale japoneze, muzică, dans, ceremonia ceaiului, conversații cu bărbații pe care îi întrețineau. Pe măsură ce îndemânarea artistică a curtezanilor de rang înalt era în declin, cererea de artiști-gheișă (bărbați sau femei) era în creștere.
Gheișele-bărbați, cunoscuți uneori sub numele "hōkan", au început să decadă la rândul lor la sfârșitului secolului al XVIII-lea. În anul 1800 gheișele-femei (numite atunci "onna geisha", adică "femeie gheișă") i-au depășit ca număr pe gheișele-bărbați, raportul fiind de trei la unu. Termenul "gheișă" a ajuns treptat să însemne doar femeie entertainer, așa cum înseamnă și astăzi.
Etape de formare
Conform tradiției, gheișele își începeau instruirea la o vârstă foarte fragedă. Unele fete erau vândute la casele de gheișe ("okiya") copii fiind, și începeau aproape imediat studiul în diferite arte tradiționale.
În timpul copilăriei, viitoarele gheișe lucrau adeseori ca servitoare sau asistente ale unei gheișe experimenatet din okiya, pentru ca după o vreme să devină ucenice (maiko). Prima etapă, cea de servitoare, se numește Shikomi. În această perioadă, viitoarea gheișă era însărcinată cu diferite treburi: curățenia casei, primirea unor comisioane, etc. Totodată, fata trebuia să meargă și la școală pentru a se instrui.
Trecerea de la Shikomi la următoarea etapă, Minarai, se face printr-un ritual numit Misedashi. Fata va deveni acum gheișă ucenică și trebuie să-și găsească o "soră mai mare" ("onesan"), adică o gheișă experimentată care îi va deveni mentor și care o va prezenta tuturor clienților ei. Ritul Misedashi reprezintă debutul oricărei gheișe și de obicei este urmat de o mică petrecere.
În etapa Minarai, gheișa ucenică o va urma pe "sora ei mai mare", la toate casele de ceai și la toate localurile unde aceasta frecventează, pentru a observa ceea ce va trebui să facă pe viitor. După Misedashi, ea este membră a comunității de gheișe, dar nu este pregătită îndeajuns pentru a începe să întrețină clienți.
Uneori în timpul uceniciei, este de așteptat ca maiko să treacă prin ritualul "mizuage". Odată aceasta însemna că virginitatea fetei era licitată și vândută unui client, dar acum legea japoneză interzice acest lucru. După mizuage, sau uneori după vârsta de 18 ani, coafura gheișei este schimbată pentru a dovedi tuturor că fata a devenit acum o femeie matură. Un alt rit de confirmare a maturității este Erikae, ce are mai mult o valoare simbolică. Gulerul chimonoului gheișei, care până atunci era roșu este acum schimbat cu unul alb, pentru a arăta că gheișa nu mai este maiko, ci a devenit geiko.
San san kudo este numele unui alt ritual prin care gheișa este legată de un bărbat, ce va fi numit "danna". Cei doi vor bea împreună din trei cupe umplute cu sake, într-un ritual asemănător cu misedashi. "Danna" devine patronul gheișei și este obligat să o suporte financiar în schimbul unei relații de lungă durată cu ea.
Când o gheișă se retrage din viața publică organizează o ceremonie: Hiki-iwai. Această ceremonie poate avea diverse semnificații: gheișa poate ieși pur și simplu din comunitatea de gheișe, se poate retrage din cauza vârstei înaintate, se poate căsători sau poate deveni Okami-san. Okami-san înseamnă retragerea gheișei, dar în urma căreia ea devine stăpâna unei okiya.
Infatisare
Înfățișarea unei gheișe variază de-a lungul carierei, de la culorile vii ale unei gheișe ucenice, la înfățișarea sobră a unei gheișe experimentate.
Cosmetice: Gheisele folosesc foartă multă pudră albă și au obiceiul să iși contureze buzele cu roșu.
Imbracaminte: Gheișele poartă mereu kimono. Gheișele ucenice au kimonouri viu și divers colorate cu un obi (eșarfă care se leagă în jurul brâului) extravagant. Gheișele mai experimentate poartă kimonouri cu stiluri, modele și culori mai sobre. Se spune că o gheișă niciodată nu este văzută cu un kimono mai mult de o dată în timp ce produce divertisment. Kimonourile gheișelor sunt decoltate la spate, pentru că în lumea japoneză, ceafa și gâtul sunt folosite în ritualul seducției bărbaților.
Culorile și modelele kimonoului sunt, de asemenea, în funcție de anotimp și de evenimentul la care participă. Iarna, de exemplu, gheișa poate fi văzută purtând peste kimono un palton de lungimea trei-sferturi căptușit cu mătase pictată de mână. kimonourile căptușite sunt purtate în timpul anotimpurilor mai friguoase, iar cele necăptușite în timpul verii. Un kimono poate necesita de la doi la trei ani pentru a fi creat, pictat și brodat.
Gheișele se încalță cu sandale cu talpa foarte înaltă, zori, când merg afară, și poartă doar tabi (șosete albe) înăuntru. Când vremea este ploiasă gheișele se încalță cu niște saboți de lemn, numiți geta. Gheișele ucenice au niște saboți speciali din lemn negru lăcuit, okobo.
Coafura: Coafurile gheișelor au variat de-a lungul istoriei. In trecut, femeile iși purtau părul pe umeri în unele perioade, și prins desupra capului in altele. În secolul 17 a aparut tradiționala coafură shimada, un fel de coc elaborat, purtat de gheișele consacrate.
Gheișele erau învățate să doarmă cu gâtul pe niște mici suporturi ("takamakura") în loc de perne, astfel încât să își țină coafura în stare perfectă până a doua zi. Pentru a impune acest obicei, mentorii lor puneau orez în jurul suportului. Dacă capul gheișei aluneca de pe suport, în timp ce aceasta dormea, orezul se lipea de păr stricând coafura.
Multe gheișe moderne folosesc peruci în viața lor profesională.